Geneza i struktura arki Noego w „II Homilii do Księgi Rodzaju” Orygenesa w przekładzie Rufina z Akwilei
PDF

How to Cite

Kochanek, Piotr. 2025. “Geneza I Struktura Arki Noego W „II Homilii Do Księgi Rodzaju” Orygenesa W przekładzie Rufina Z Akwilei”. In Gremium. Studies in History, Culture and Politics, no. 18 (February). https://doi.org/10.61826/ig.vi18.454.

Abstract

Origen presented a description of the model of Noah’s ark in his Second Homily on the Book of Genesis. This homily has been preserved in its entirety only in the Latin translation of Rufinus of Aquileia. In Origen’s opinion, the ark had a pyramidal shape with base dimensions of 90,000 x 2,500 cubits and a height of 900 cubits. It was therefore a pyramid with a rectangular base and a truncated top. The surface of this cut was a square, the side of which was only one cubit. Thanks to these dimensions, the ark not only held up well in the waves of the cataclysm, but was also able to accommodate all the animals and Noah’s family along with the food supplies they all needed. This description of the ark answered many questions from Bible readers in the early Christian era. This description was also helpful in polemics with numerous opponents who believed that the biblical pericope about the flood and Noah’s ark was just a reworked version of the Greek myth about Deucalion.

https://doi.org/10.61826/ig.vi18.454
PDF

References

Źródła

Apollodorus Grammaticus, Bibliotheca, [w:] Apollodorus, The Library, with an English translation by J.G. Frazer, vol. I: Books 1 – 3,9, The Loeb Classical Library 121, Cambridge (Mass.) – London 1921.

Biblia pierwszego Kościoła, przełożył oraz przypisami opatrzył ks. R. Popowski, Prymasowska Seria Biblijna [43], Warszawa 2016.

Clemens Alexandrinus, [Werke], Bd. 2: Stromata, Buch I-VI, hrsg. von O. Stählin, GCS 15, Leipzig 1906 (= SCh 30, 38, 278, 279, 446, 463 = PG 8, 685A-1381B i PG 9, 9A-401A).

Hippolytus, Refutatio omnium haeresium, hrsg. von P. Wendland, GCS 26, Leipzig 1916.

Iosephus Flavius, Antiquitates Iudaicae, The Loeb Classical Library 242, Cambridge (Mass.) – London 1961.

Irénée de Lyon, Contre les hérésies. Livre IV, edition critique d’après les versions arménienne et latine, sous la direction de A. Rousseau, avec collaboration de B. Hemmerdinger, L. Doutreleau, Ch. Mercier, t. II: Texte et traduction, SCh 100/2, Paris 1965 (= PG 7, 973A-1118B)

Iustinus Martyr, Apologia Minor, [w:] tegoż, Apologiae pro Christianis, ed. by. M. Marcovich, Patristische Texte und Studien 38, Berlin – New York 1994, s. 135-159 (= SCh 507, s. 318-368 = PG 6, 441A-469A).

Iustinus Martyr, Dialogus cum Tryphone Iudaeo 138, ed. I.C.Th. Otto, Corpus Apologetarum Christianorum I/2, Wiesbaden 19693 (= PG 6, 472A-800D).

Lucianus Samosatensis, De Dea Syria, [w:] tegoż, Opera, ed. C. Iacobitz, vol. III, Lipsiae 1896.

Lucianus Samosatensis, De saltatione, [w:] tegoż, [Opera], vol. II/1, ed. I. Sommerbrodt, Berolini 1893.

Nonnus Panopolitanus, Dionysiaca, [w:] tegoż, Dionysiaca, with an English translation by W.H.D. Rouse, mythological introduction and notes by H.J. Rose, and notes on text criticism by L.R. Lind, vol. I: Books I-XV, The Loeb Classical Library 344, Cambridge (Mass.) – London 1940.

Origène, Homélies sur la Genèse, nouvelle édition, introduction de H. de Lubac et L. Doutreleau, texte latin, traduction et notes de L. Doutreleau, SCh 7bis, Paris 1976.

Origenes, Contra Celsum, [w:] tegoż, Werke, Bd. 1: Die Schrift von Martyrium. Buch I-IV gegen Celsus, hrsg. von P. Koetschau, GCS 2, Leipzig 1899, s. 51-374 (= SCh 132, 136 = PG 11, 641A-1180C).

Origenes, Homilia II in Genesim, [w:] tegoż, Werke, Bd. 6: Homilien zum Hexateuch in Rufins Übersetzung, Teil 1: Die Homilien zu Genesis, Exodus und Leviticus, hrsg. von W.A. Baehrens. GCS 29, Leipzig 1920, s. 22, 15 – 39, 3 (= SCh 7bis, s. 76-113; zob. PG 12, 161A-175A).

Orygenes, Homilie o Księdze Rodzaju, Wyjście, przekład i opracowania S. Kalinkowski, wstęp E. Stanula, Pisma Starochrześcijańskich Pisarzy 31/1, Warszawa 1984.

Orygenes, Homilie o Księdze Rodzaju. Homilie o Księdze Wyjścia, przekład i przypisy S. Kalinkowski, Źródła Myśli Teologicznej 64, Kraków 2012.

Philo Alexandrinus, De vita Mosis, [w:] tegoż, Opera quae supersunt, vol. IV, ed. L. Cohn, Berolini 1902, s. 119-268.

Philo Alexandrinus, De praemiis et poenis, [w:] tegoż, Opera quae supersunt, vol. V, ed. L. Cohn, Berolini 1906, s. 336-365.

Plutarchus, De sollertia animalium, [w:] tegoż, Moralia, vol. XII: 920 A – 999 B, with an English translation by H. Cherniss and W.C. Helmbold, The Loeb Classical Library 406, Cambridge (Mass.) – London 1957.

Procopius Gazaeus, Commentarius in Genesin, PG 87, 21A-512C.

Prokop von Gaza, Eclogarum in libros historicos Veteris Testamenti epitome, Teil 1: Der Genesiskommentar, hrsg. von K. Metzler, GCS N.F. 22, Berlin – München – Boston 2015.

Prokop von Gaza, Der Genesiskommentar. Aus den „Eclogarum in libros historicos Veteris Testamenti epitome”, übersetzt und mit Anmerkungen versehen von K. Metzler, GCS N.F. 23, Berlin – Boston 2016.

Septuaginta. Id est Vetus Testamentum graece iuxta LXX interpretes edidit A. Rahlfs, Stuttgart 19793.

Tatianus Syrus, Oratio adversus Graecos, PG 6, 804A-888B.

Tertullianus, Adversus Marcionem, [w:] tegoż Opera, pars III, ed. E. Kroymann, CSEL 47, Vindobonae – Lipsiae 1906, s. 290-650 (CCL 1, s. 441-726 = SCh 365, 368, 399, 456, 483 = PL 2, 243C-524B)

Théophile d’Antioche, Trois livres à Autolycus, texte grec établi par G. Bardy, traduction de J. Sender, introduction et notes de G. Bardy, SCh 20, Paris 1948 (= PG 6, 1024B-1168A).

Vetus Latina. Die Reste der altlateinischen Bibel, Bd. 2: Genesis, hrsg. von B. Fischer, Freiburg 1951-1954.

Opracowania

Bauer Th.J., Von der „Vetus Latina” zur „Nova Vulgata”: Streiflicher zur Geschichte der lateinischen Bibel, [w:] Bibelübersetzungen in der Geschichte des Christentums, hrsg. von A. Müller, K. Heyden, Veröffentlichungen der Wissenschaftlichen Gesellschaft für Theologie 62, Leipzig 2020, s. 17-56.

Bogaert P.-M., La Bible latine des origins au moyen âge. Aperçu historique, état des questions, „Revue Théologique de Louvain” 1988, nr 19, s. 137-159 i 276-314.

Bogaert P.-M., Latin Versions, [w:] The Anchor Bible Dictionary, t. 6: Si – Z, ed.-in-chief D.N. Freedman, New York 1992, kol. 799-803.

Bogaert P.-M., Septante et versions grecques, [w:] Supplément au Dictionnaire de la Bible, sous la dir. de J. Briend et É Cothenet, t. XII, fasc. 68, Paris 1993, kol. 536-559 (współautor: B. Botte) i kol. 559-691.

Bogaert P.-M., Versions de la Bible, I: Versions anciennes, 10: Versions latines de la Bible, [w:] Catholicisme, t. 15, fasc. 72, Paris 1999, kol. 910-913.

Bogaert P.-M., The Vetus Latina, [w:] The Oxford Handbook of the Septuagint, ed. by A.G. Salvesen, T.M. Law, Oxford 2021, s. 623-688.

Caduff G.A., Deukalion, [w:] Der Neue Pauly. Enzyklopädie der Antike, Bd. 3: Cl – Epi, hrsg. von H. Cancik und H. Schneider, Stuttgart – Weimar 1997, kol. 488-490.

Chrostowski W., Geneza Wulgaty i jej aktualny status w Kościele katolickim. Uwagi na marginesie Listu apostolskiego papieża Franciszka „Scripturae Sacrae affectus”, „Colloquia Theologica Ottoniana” 2020, nr 36, s. 9-35.

Collins C.J., Noah, Deucalion, and the New Testament, „Biblica” 2012, nr 93/3, s. 403-429.

Costa F., Le Christ, clef de l’interprétation de l’Écriture: Aspects de la typologie de Jean Daniélou, „Revista de Magistro de Filosofia” 2017, nr 10/22, 81-93.

Daniélou J., Bible et liturgie. La théologie biblique des Sacrements et des fêtes d’après les Pères de l’Église, Lex Orandi 11, Paris 1951.

Doutreleau L., Le fragment grec de l’homélie II d’Origène sur la Genèse. Critique de texte, „Revue d’Histoire des Textes” 1975, nr 5, s. 13-44.

Dulaey M., Le „De arca” de Grégoire d’Elvire et la tradition exégètique ancienne, „Graphè” 2006, nr 15, 79-102.

Feldman L.H., Josephus’ Portrait of Noah and Its Parallels in Philo, Pseudo-Philo’s „Biblical Antiquity”, and Rabbinic Midrashim, „Proceedings of the American Academy for Jewish Research” 1988, nr 55, s. 31-57.

Feldman L.H., Questions about the Great Flood, as Viewed by Philo, Pseudo-Philo, Josephus, and the Rabbis, „Zeitschrift für die Alttestamentliche Wissenschaft” 2003, nr 115/3, s. 401-422.

Fischer B., Lateinische Bibelhandschriften im frühen Mittelalter, Vetus Latina. Aus der Geschichte der lateinischen Bibel 11, Freiburg im Breisgau 1985.

Fischer B., Bibeltext und Bibelreform unter Karl dem Großen, [w:] tegoż, Lateinische Bibelhandschriften im frühen Mittelalter, s. 101-202.

Fischer B., Zur Überlieferung altlateinischer Bibeltexte im Mittelalter, [w:] tegoż, Lateinische Bibelhandschriften im frühen Mittelalter, s. 404-421.

Frazer J.G., Ancient Stories of a Great Flood, „Journal of the Royal Anthropological Institute of Great Britain and Ireland” 1916, nr 46, s. 231-283.

Haelewyck J.-C., Les premières versions latines de la Bible, [w:] Les premières traditions de la Bible, sous la dir. de Ch.-B. Amphoux, J. Margain, Histoire du Texte Biblique 2, Lausanne 1996, s. 122-136.

Ham B., L’interprétation allégorique de l’arche de Noé chez Philon d’Alexandrie, „Graphé” 2006, nr 15, s. 63-77.

Hilhorst A., The Noah Story: Was It Known to the Greeks?, [w:] Interpretations of the Flood, ed. by García Martínez and G.P. Luttikhuizen, Themes in Biblical Narrative 1, Leiden – Boston – Köln 1999, s. 56-65.

Kitchell K.F., The View from Deucalion’s Ark: New Windows on Antiquity, „The Classical Journal” 1993, nr 88/4, s. 341-357.

Kraeling E.G., Xisouthros, Deucalion, and the Flood Traditions, „Journal of the American Oriental Society” 1947, nr 67/3, s. 177-183.

Królikowski J., Jak powstała Wulgata i któremu tekstowi Pisma Świętego przysługuje to miano?, „Tarnowskie Studia Teologiczne” 2017, nr 36/1, s. 5-20.

Linant de Bellefonds P., Augé Ch., Deukalion, [w:] Lexicon Iconographicum Mythologiae Classicae, Bd. III/1: Atherion – Eros, Zürich – München 1986, s. 384-385.

Morta K., Bluszcz kontra dynia, czyli trudne początki Wulgaty, „Theologica Wratislaviensia” 2011, nr 6, s. 91-120.

Recherches sur l’histoire de la Bible latine: Colloque organisé à Louvain-la-Neuve pour la promotion de H.J. Frede au doctorat honoris causa en théologie le 18 avril 1986, sous la dir. de R. Gryson et P.-M. Bogaert, Cahiers de la Revue Théologique de Louvain 19, Louvain-la-Neuve 1987.

Rudolph C., The Mystic Ark. Hugh of Saint Victor, Art, and Thought in the Twelfth Century, Cambridge 2014.

Stenzel M., Biblia łacińska przed św. Hieronimem, „Orędownik Diecezji Chełmskiej” 1947, nr 3/5, s. 428-434.

Testa E., La figura di Noé’ secondo i SS. Padri (contributo alla storia della esegesi), „Liber Annuus” 1970, nr 20, s. 138-165.

Tümpel K., Deukalion, [w:] Realencyclopädie der classischen Altertumswissenschaft, Bd. V/1: Demogenes – Donatianus, Stuttgart 1903, kol. 261, 22 – 276, 24.

Wstęp ogólny do Pisma Świętego, pod red. J. Homerskiego, Poznań – Warszawa 1973.